Altuner, İlyas. “İbn Sînâ’nın Kitâbu’l-Burhân Adlı Eserinde Bilimin Konu, Sorunsal ve İlkelerinin Açıklanması.” Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9 (2016): 275-280.
Geleneksel felsefede bilgi kuramı, bilinenden hareketle bilinmeyenin bilgisine ulaşma biçimindeki apodeiktik tümdengelimsel yönteme (burhani yöntem) dayalı olarak ortaya konur. Felsefede önceliği her ne kadar varlık bilimi yani ontoloji ve metafizik alsa da, varlık olmak bakımından varlığı inceleyen bu alanın bir yönteme bağlı olarak ilerlemesi gerekmektedir. Çağdaş anlamda bilgi kuramı Locke ile başlamasına rağmen, kadim felsefenin bilgikuramsal araştırmalarının olmadığını söylemek saçma olur. Bu anlamda mantık, kadim dönem felsefenin ve onun kaplamında bulunan bilimlerin araştırmalarını üzerine bina edecekleri bir bilgi kuramı olmuştur. Mantık esasında bir bilim olmaktan çok bir alettir, araçtır. Bütün felsefe alanları, ister kuramsal isterse pratik olsun, varlığın bir alanına karşılık gelmektedir. Bu varlık alanı metafizikte varolmak açısından incelenirken, fizikte hareket, matematikte nicelik, etik ve siyasette eylemler olarak açığa çıkar. Aristoteles tarafından en yüksek bilim olarak gösterilen metafizik, ilk ilkelerin bilimi olarak değer kazanır. Ancak bu ilkelerin ne olduğu ve nasıl bilinebileceği yönündeki araştırmada, mantığın vazgeçilmez olduğunu görürüz. Zira mantık olmaksızın hiçbir bilim yapılamaz.