Posted on: Nisan 5, 2020 Posted by: Entelekya Comments: 0

Altuner, İlyas. “Cevher ve Araz: Akıl, Varlık ve Küllîler Problemi.” Disiplinlerarası Sosyal Bilimler Dergisi 4 (2018): 61-68.

Cabiri, beyani dünya görüşünü kuran cevher-i ferd teorisinin varlıkta arazlardan başka bir şey olmadığı, cevherlerin arazsız bulunmadığı ve arazların peş peşe iki anda varlıklarını koruyamadığı şeklinde üç temel ilkeye dayandığını belirtir. Öyleyse akıl ve varlık arasındaki ilişkiyi incelemeye akıl ya da varlığın cevher olup olmadığını sormakla başlamak gerekir. Zira entelektüel beyani dünya görüşü içindeki her şey yukarıda saydığımız üç temel ilkeyle karşıtlık içinde bulunmamalıdır. Varlıkta cevher ve arazlardan başka şey yoktur ve akıl arazdır. Akıl araz ve araz da kendi başına kaim olmayan, yalnızca cevher aracılığıyla varolduğuna göre, aklın kendi başına kaim olduğu cevherin nerede olduğu ve onu mahalline bağlayan ilişkinin ne tür bir ilişki olduğu noktasından hareket edilirse, gerçek bir yanıt alınabilir.

Leave a Comment

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.